zaterdag 29 december 2012

Heiligheid

God heeft ons gemaakt om te leven met Hem. Eeuwig leven is dat wij Hem kennen (Joh. 17:3). Kennen in de betekenis van persoonlijk kennen.
Jezus verlangt er naar dat we altijd dichtbij hem zijn. Hij roept ons op om in Hem te blijven. Hij belooft ons dat als we in Hem blijven, dat we dan Zijn liefde ervaren en dat onze vreugde overvloedig zal zijn (Joh. 15).
Hier zit een probleem: want hoe vaak ervaren we Gods overvloedige vreugde nu echt? Als ik naar mij zelf kijk, dan zijn er genoeg momenten aan te wijzen waarop ik Gods vreugde niet ervaar. En dat komt doordat ik het moeilijk vind om in Jezus te blijven, om die verbondenheid met Jezus vast te houden.
Heiligheid is voor mij een woord dat steeds meer betekenis krijgt.
Heiligheid betekent in overeenstemming zijn met wie God is.
Heiligheid stelt ons in staat om vreugde te vinden in een betekenisvol leven samen met God. Als we in dit leven niet heilig leven, dan is onze geest zich besmet. Als we zondigen, vergeeft God ons, maar we missen het genoegen van het leven met God en ervaren minder de aanwezigheid van de Heilige Geest. Door onheiligheid lopen we iets heel moois mis: namelijk de aanwezigheid van God. En in de aanwezigheid van God is volheid van vreugde (Ps. 16:11). De roep om heiligheid in Gods hart is een oproep om continue in overeenstemming met God te leven en continue te genieten van de openbaring van hoe mooi Jezus is.
We zijn gemaakt om continue in Jezus te zijn en om voortdurend te genieten van intimiteit met God. Door niet in overeenstemming leven met God missen we waarvoor we gemaakt zijn. Zonde is je doel missen en het doel is God persoonlijk kennen. Ik wil niet langer op een afstand leven, maar steeds meer verbonden zijn met God en het overvloedige leven dat Hij voor mij heeft.

Geen opmerkingen: