woensdag 28 november 2007

Onzeker?

Vandaag wil ik wat schrijven over onzekerheid.
Ik ben afgelopen weekend verbaasd door dat de mensen die zo erg zeker over komen, dat helemaal niet zijn. Volgens mij kan die onzekerheid er voor zorgen dat we niet echt zijn zoals God wil dat wij zijn. We hebben als het ware maskers op.
Door al die onzekerheid kunnen we ook niet zien hoe het met anderen gaat. We zijn zo erg met onszelf bezig dat we niet eens naar de ander kunnen luisteren, ook zouden we dat misschien wel willen.
Jezus zegt 'heb je de ander lief als jezelf'. Maar hoe kun als jezelf niet eens liefhebt, voortdurend onzeker bent, een ander liefhebben? Volgens mij is dat onmogelijk.
Vaak zijn we bezig met ons te gedragen op een zo sociaal wenselijke mogelijke manier. Voortdurend vergelijken we ons eigen gedrag met dat van anderen. En ik kan je vertellen dat je daar erg van moe van wordt. Vooral omdat je zelf (hoe je eruit ziet, wat je doet, wat je hobby's zijn, welke cijfers je haalt op school, hoe je presteert op school, wat je collega's op je werk van je vinden etc) nooit goed genoeg lijkt te zijn.

Geen opmerkingen: