dinsdag 20 november 2007

Koning Asa

Ik ben bezig met het lezen van de hele Bijbel. En ik ben nu aangeland bij 2 Kronieken.
In 2 Kronieken worden de verhalen over koningen van Israel en Juda beschreven. Een van deze koningen was koning Asa. Van hem wordt gezegd dat hij deed wat goed en juist was in de ogen van de Heer.
In de regeringstijd van koning Asa viel de Nubiër Zerach het land binnen met een leger van 'duizend maal duizenden soldaten en driehonderd strijdwagens'. Asa ging hem tegemoet en wist dat hij het zonder hulp van zijn God niet zou gaan winnen. De Heer verhoorde zijn gebed en het leger van Nubië werd door de Heer en zijn leger verpletterend verslagen.
Dan gebeurt er dit: "Azarja, de zoon van Oded, werd gegrepen door de geest van God. Hij ging Asa tegemoet en zei tegen hem: ‘Asa en Juda en Benjamin, luister naar mij! De HEER staat aan uw kant zolang u aan zijn kant staat. Als u hem zoekt, zal hij zich door u laten vinden, maar als u zich van hem afwendt, zal hij zich van u afwenden."
In het zesendertigste regeringsjaar van Asa viel koning Basa van Israel Juda binnen. Koning Asa overhandigde daarom goed en zilver aan koning Benhadad van Aram om hem het verbond te laten verbreken. Benhadad willigde dit verzoek in en Basa stopte met zijn oorlog.
De oorlog was dus voorkomen. Maar God was er niet blij mee. Hij stuurde de ziener Chanani die hem duidelijk maakt dat hij zijn vertrouwen op God had moeten stellen en niet op koning Basa. God had hem immers ook gered van de Nubiërs.
Soms wil ik net als koning Asa ook mijn eigen wegen bepalen en op mijn eigen inzicht vertrouwen. En dat gaat vaak goed. Maar ook als je eigen weg goed lijkt uitpakken, moet je op God vertrouwen en niet op je eigen inzicht.
De geschiedenis van koning Asa kun je nalezen in 2 Kronieken 14-16

Geen opmerkingen: