maandag 22 december 2008

Hij moet groter worden en ik kleiner

Joh 3:30
Hij moet groter worden en ik kleiner.

Joh 15:5
Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen.

Joh 13:35
Aan jullie liefde voor elkaar zal iedereen zien dat jullie mijn leerlingen zijn.’

Ik hoorde een keer iemand zeggen dat geloven inhoudt dat je God niet alleen op de eerste plaats zet, maar ook op de enige plaats.

Op de eerste plaats is makkelijker dan op de enige plaats. Want op de enige plaats zetten betekent ook dat al jouw verlangens, gedachten, plannen en je tijdsbesteding helemaal van God zijn. Hoe vaak ben ik niet ook voor een deel met mijn eigen plan bezig ook al is het "voor God".

En hoe vaak probeer ik iets niet zelf te doen, ook al is het iets goeds, om vervolgens na 10x te merken dat het zo niet gaat werken. Ik probeer soms op eigen initiatief mensen te overtuigen van wie God is en wat geloven inhoudt, maar dat werkt helemaal niet. Liefde tonen werkt beter dan zelf iemand overtuigen. Want waarom is de gemeente in Handelingen zo goed? Omdat ze tekenen en wonderen deden? Nee, omdat ze in liefde samen leefden!

Ik moet stoppen met proberen en zelf kleiner worden en wachten op God. Jezus zegt niets voor niets dat we zonder Hem niets kunnen doen!!


Geen opmerkingen: