donderdag 15 mei 2008

Is alleen geloven genoeg?

Een belangrijke vraag, maar ook een moeilijke. Er zijn wel veel teksten in de Bijbel die hier iets over zeggen.

Een heel duidelijke tekst vind ik zelf Romeinen 10:9:

Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered.

Hier gaat het dus om
a) belijden met de mond dat Jezus de Heer is
b) geloven in je hart dat Jezus is opgestaan

Blijf in mij, dan blijf ik in jullie. Een rank die niet aan de wijnstok blijft, kan uit zichzelf geen vrucht dragen. Zo kunnen jullie geen vrucht dragen als jullie niet in mij blijven. Ik ben de wijnstok en jullie zijn de ranken. Als iemand in mij blijft en ik in hem, zal hij veel vrucht dragen. Maar zonder mij kun je niets doen. Wie niet in mij blijft wordt weggegooid als een wijnrank en verdort; hij wordt met andere ranken verzameld, in het vuur gegooid en verbrand.

Jezus zegt in Johannes 15:4-7 dat we in zijn liefde moeten blijven opdat de grootheid van zijn Vader zichbaar zal worden wanneer wij veel vrucht dragen en zijn leerlingen zijn. We blijven in zijn liefde als we ons aan Jezus' geboden houden. Er staat hier ook heel duidelijk dat mensen die niet in hem blijven, die zich niet aan zijn geboden houden, weggegooid worden.

Geloven betekent niet alleen eenvoudig weg dat je gelooft dat Jezus gestorven is voor je zonden. Geloven is geloven in Jezus. In Jezus geloven betekent Hem navolgen. Geloven is geen verstandelijke overweging, maar een actieve handeling. Wij zeggen in het Nederlands 'ja, ik geloof je'. Dan geloof je dus wat dat wat iemand zegt de waarheid is. Als we geloven in Jezus, dan geloven we dus ook in wat Jezus zegt, en wat Jezus zegt heeft heel veel gevolgen voor ons leven.

Dus geloven alleen is voldoende? Ja, maar het ligt er aan wat je onder geloven verstaat. Geloven hoort niet zonder daden te blijven. Een geloof zonder daden noemt Jakobus een dood geloof.

Geen opmerkingen: