donderdag 3 april 2008

Jullie wegen zijn niet mijn wegen

Gisteren las ik Jesaja 55.
Het was heel bijzonder, omdat ik er nu achter kom dat ik te veel met mijn eigen plannen bezig ben. Mijn plannen zijn niet per se Gods plannen. Gods plannen zijn zoveel beter dan onze eigen plannen. Soms lijkt het alsof een weg in ons leven doodloopt, maar juist op die momenten laat God zijn weg zien. En dat is de goede weg!
Dit stukje maakt ons en onze plannen klein (vs 9), maar tegelijkertijd laat het zien dat God het overzicht heeft. Wij moeten niet onze plannen aan zijn plannen verbinden, maar er op vertrouwen dat zijn plan juist is.

Jesaja 55: 8-11
8 Mijn plannen zijn niet jullie plannen,
en jullie wegen zijn niet mijn wegen – spreekt de HEER.
9 Want zo hoog als de hemel is boven de aarde,
zo ver gaan mijn wegen jullie wegen te boven,
en mijn plannen jullie plannen.

10 Zoals regen of sneeuw neerdaalt uit de hemel
en daarheen niet terugkeert
zonder eerst de aarde te doordrenken,
haar te bevruchten en te laten gedijen,
zodat er zaad is om te zaaien en brood om te eten –
11 zo geldt dit ook voor het woord
dat voortkomt uit mijn mond:
het keert niet vruchteloos naar mij terug,
niet zonder eerst te doen wat ik wil
en te volbrengen wat ik gebied.

Geen opmerkingen: