dinsdag 29 september 2009

Een koninkrijk van kracht

In deze wereld zijn veel problemen. Daar hoef ik jullie niet over te vertellen dus dat ga ik ook niet doen. Maar waarom lijkt God daar vaak niks aan te doen? Omdat zoals eerder vertelt God 'illegaal' is op aarde. God heeft de autoriteit voor het leven op aarde aan ons, mensen, gegeven (zie Genesis 1:26), en kan dus uit zichzelf niets veranderen. Daarvoor heeft hij mensen nodig. Je ziet ook dat toen Jezus - als mens - op aarde kwam, onmiddellijk alle ellende in de buurt moest wijken: genezingen, uitdrijvingen van demonen en wonderen waren de bevestiging van zijn koninkrijk.

Een mooi voorbeeld van hoe God niet zonder mensen kan uit Exodus 3:
7 De HEER zei: ‘Ik heb gezien hoe ellendig mijn volk er in Egypte aan toe is, ik heb hun jammerklachten over hun onderdrukkers gehoord, ik weet hoe ze lijden. 8 Daarom ben ik afgedaald om hen uit de macht van de Egyptenaren te bevrijden, en om hen uit Egypte naar een mooi en uitgestrekt land te brengen, een land dat overvloeit van melk en honing, het gebied van de Kanaanieten, de Hethieten, Amorieten, Perizzieten, Chiwwieten en Jebusieten. 9 De jammerklacht van de IsraĆ«lieten is tot mij doorgedrongen en ik heb gezien hoe wreed de Egyptenaren hen onderdrukken. 10 Daarom stuur ik jou nu naar de farao: jij moet mijn volk, de IsraĆ«lieten, uit Egypte wegleiden.
In eerste instantie zegt God dat Hij de Israelieten gaat bevrijden, maar vervolgens zegt hij in vs. 10 "Daarom stuur ik jou (Mozes) naar de farao". Je ziet dus dat God begint met het redden van zijn volk door Mozes te sturen. Mozes begint tegen te struppelen maar God gebruikt hem wel.
Als je gelooft, dan woont Gods Geest in jou. Lees bijv. ook Ef 3:20: 'Aan Hem die door de kracht die in ons werkt bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij vragen of denken...' Het gaat niet om jouw kracht, maar het gaat om de kracht die in jou werkt. En welke kracht is dat? De kracht die werkzaam was bij de opstanding(Ef 1:20)! Want het koninkrijk van God bestaat niet uit woorden, maar uit kracht (1 Kor 4,20)

Geen opmerkingen: