vrijdag 23 januari 2009

Bestaat God?

Iemand vertelde mij deze week waarom hij niet in God geloofde. Hij zei: "God bestaat niet. Christenen zeggen dat God bestaat omdat ze een boek hebben waar hij in staat. Maar kijk, hier heb ik ook een boek en er staat helemaal niets over God in."

Het is was vrij onverwacht en was helemaal verbaasd dat hij daar over begon. Dus ik reageerde niet zoals ik zou moeten, namelijk helemaal niet. Dit is namelijk niet eens een argument tegen het bestaan van God. Je hoeft iemand toch niet te zien om te weten dat ie bestaat. Waarom geloven we wel allemaal dat Julias Caesar bestaat? We twijfelen er niet eens aan dat hij bestaan heeft, terwijl niemand (ik ten minste niet) nooit heeft uitgezocht of de historische bronnen die op het bestaan van Caesar wijzen wel kloppen.

En natuurlijk zijn er wel bewijzen voor het bestaan van God, als je er maar voor open staat. Denk maar eens na over de vraag waarom er zoiets is als universeel goed en kwaad, hoe het eerste (geƫvolueerde?) diertje begon te leven, hoe onmogelijk het is dat een oog kan evolueren omdat ie pas werkt als alle functies er bij elkaar zijn, en hoe ontstond de materie die de oerknal veroorzaakte en waarom we niet weten of het kip of het ei er eerder was.

Geen opmerkingen: