woensdag 28 december 2011

Neem Mijn juk op je

Matt 11:28 Kom naar mij, jullie die vermoeid zijn en onder lasten gebukt gaan, dan zal ik jullie rust geven. 29 Neem mijn juk op je en leer van mij, want ik ben zachtmoedig en nederig van hart. Dan zullen jullie werkelijk rust vinden, 30 want mijn juk is zacht en mijn last is licht.’
Hoe kan een juk rust geven? Een os zonder juk loopt sneller dan een os met juk... hoe kan het dan dat Jezus zegt 'neem mijn juk op je dan zal ik jullie rust geven'?

Om wat voor soort juk gaat het dan?

In de tijd van Jezus legden de Farizeeën zware jukken van religie op de mensen. Al de regels zelf volbrengen was ondraaglijk.
Galaten 5:1 zegt 'Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. '
Dus Jezus geeft ons geen slavenjuk. Er staat neem mijn juk op je en leer van Mij. Jezus legt dus de relatie tussen 'leren' en 'een juk' dat we op ons nemen. Ik geloof dat dit juk staat voor de persoon van de Heilige Geest die onze leraar is.
Maar de Trooster, de heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb. Vrede laat Ik u, mijn vrede geef Ik u; niet gelijk de wereld die geeft, geef Ik hem u. Uw hart worde niet ontroerd of versaagd. (Joh 14:26-27)
De Heilige Geest zal ons alles (!!) leren. We kunnen zelf er voor kiezen of we het juk van de Heilige Geest op ons willen nemen. Een juk neemt namelijk controle over. Een os met een juk kan niet meer zelf beslissen welke kant die op gaat. Zo kunnen wij er ook voor kiezen om ons te laten door de Geest en niet door ons eigen inzichten of door wat de wereld ons verteld.

We kunnen eenvoudig de Heilige Geest uitnodigen om de controle overnemen door gewoon te zeggen: 'Heilige Geest, leid mij vandaag'. Het juk van de Heilige Geest is niet hard en niet gewelddadig, maar zacht. Zo'n juk geeft rust en geen stress.

Geen opmerkingen: