dinsdag 16 juni 2009

God telt wel/geen kudos

Voor de lezer die niet weet wat kudos zijn:

Wikipedia: "Kudos komt van het Griekse κῦδος, kydos, (letterlijk "waarvan gehoord is") betekent "waardering" voortkomend uit een verrichting. Het geven van "kudos" aan een ander wordt gedaan om deze te waarderen. Onder invloed van het Amerikaans, waar het al langer gangbaar was, is het de laatste jaren (na ca. 2005) in Nederland gebruikelijker geworden als onderdeel van social bookmarking."

Genade kun je niet verdienen. In Romeinen 10:9 staat 'Als uw mond belijdt dat Jezus de Heer is en uw hart gelooft dat God hem uit de dood heeft opgewekt, zult u worden gered.' Dus je kan geen kudos verdienen bij God door netjes alle regels en wetten na te leven om je redding te bewerkstelligen. Je kan gered worden door het belijden dat Jezus de Heer is en geloven dat God Jezus uit de dood heeft opgewekt.

Maar geboden naleven is toch niet onbelangrijk. In Johannes 14:21 staat "Wie mijn geboden kent en zich eraan houdt heeft mij lief. Wie mij liefheeft zal de liefde van mijn Vader ontvangen en ik zal mij aan hem bekendmaken." Dus in zekere zin krijg je toch kudos voor het naleven van Gods geboden van God. Aan het naleven van Gods geboden is namelijk een bijzondere belofte gekoppeld: het ontvangen van de liefde van de Vader en het kennen van Jezus.

Geen opmerkingen: