dinsdag 16 september 2008

Geloof en ongeloof

Psalm 3 is een psalm van David toen hij op de vlucht was voor zijn zoon Absalom. Hij was omringt door tienduizenden vijanden. Anderen zeggen hem dat zijn God hem niet zal gaan redden. In feite was het een hopeloze situatie. David kan geen kant uit en zit ingesloten tussen vijanden. Maar David vertrouwt op God. Hij zegt: "u bent een schild om mij heen, u bent mijn eer, u houdt mij staande."

In een hopeloze situatie is het veel makkelijker om God te verwijten wat er is gebeurd, in plaats van God blijven vertrouwen ook al begrijp je Hem niet. David maakt geen enkel verwijt naar God, maar hij blijft geloven dat God bescherming biedt.

Ik heb zelf wel eens mijn ongeloof naar God moeten belijden, toen ik door een misverstand mijn kamer had opgezegd en mijn nieuwe kamer niet kreeg. Ik geloofde niet dat God een oplossing zou geven, maar toen ik besefte hoe klein mijn geloof eigenlijk was heb ik mijn ongeloof beleden... en de volgende morgen bleek dat ik mijn oude kamer mocht houden !!

U, HEER, bent een schild om mij heen,
u bent mijn eer, u houdt mij staande.
Roep ik tot de HEER om hulp,
hij antwoordt mij vanaf zijn heilige berg.

Geen opmerkingen: